zaterdag 11 juni 2011

Wereldmuziek

Zaterdagochtend en ik ben vrij. Vaak zit ik dan even achter mijn computer, bekijk mijn twitter en die van de bibliotheek en surf wat over het internet.
Vanmorgen kwam ik práchtige muziek tegen uit Burkina Faso op YouTube. De muzikant heet Victor Démé; ik had nog nooit van hem gehoord.
Luister eens naar deze muziek:



Ik ging gelijk even kijken of ik iets over hem kon vinden op het net en jawel.
Op myspace vond ik zelfs een playlist.
Hij had al 30 jaar een carrière voordat hij zijn eerste album opnam. De muziek is hem met de paplepel ingegoten door zijn moeder. Hij werkte als kleermaker bij zijn vader, maar het muzikale bloed bleef stromen. Hij begon met optredens, won verschillende talentenjachten en werd een populaire zanger in Burkina Faso. Hij zingt in de Dioula-taal over alle vrouwen die met hun eigen handen het land hebben opgebouwd. Hij zingt ook over solidariteit en tolerantie (zoals in Djon Maya, van het filmpje in deze post).
Ik vond ook een lijst van nog meer muzikanten uit Burkina Faso.

Zou er iets van hem te leen zijn?
Via De Bibliotheek kan je cd's lenen bij Muziekweb in Rotterdam. Geweldig, want ik zag dat daar zelfs twee cd's van hem te leen zijn toen ik zijn naam intypte: het album Deli en het album Victor Démé. Ik heb gelijk gereserveerd.
Op de site wordt aangegeven dat het om "overige talen vocaal" gaat en over Burkina Faso en mandingobeat. Op deze trefwoorden kun je weer andere muzikale pareltjes vinden.

Ik wens u een muzikaal weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten