zaterdag 29 januari 2011

Joe Speedboot: Penseel en zwaard



In de opening van het boek lees ik:
Er wordt gezegd dat de samoerai
een tweevoudige Weg heeft,
van het penseel en het zwaard.
Miyamoto Musashi

Op de bladzijde ernaast staat PENSEEL
Toen dacht ik, dan moet er ook ergens verderop in het boek ZWAARD staan.
Daarna deed ik iets dat ik normaal nooit doe: ik bladerde in het boek van achter naar voor. En ja hoor, ik vond het op blz. 199.

Ik vind het intrigerend. En dan nog iets. Wat heeft dit Japanse idee met het boek te maken?
Eerst maar eens lezen....

Joe Speedboot is een heerlijk boek om te lezen. Ik heb het net uit. Er zat snelheid in het boek en veel rake beeldspraken. Het is geschreven door Tommy Wieringa.

Fransje Hermans, de hoofdfiguur, is een grote bewonderaar van de samoerai en hij leest het boek van Miyamato Mishashi. Hij haalt diverse citaten aan uit het boek van de oude samoeraistrijder. Deze samoeraistrijder heeft in zijn leven geen enkel gevecht verloren.

In het eerste deel PENSEEL schrijft Fransje alle gebeurtenissen in het dorp zo goed mogelijk op in de hoop er later profijt van te hebben.
In het tweede deel van het boek gaat hij de weg van het ZWAARD op. Hij beschrijft geen gebeurtenissen meer op in zijn dagboeken, maar gaat zich als armworstelaar (de strijd,) ontwikkelen: de tweede weg van de samoerai: die van het zwaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten