donderdag 18 februari 2010

De OV-chipkaart

Ik ga met de bus naar Hilversum; dit keer met mijn anonieme OV-chipkaart en niet met een strippenkaart. Keurig inchecken bij het instappen: Goede reis.

Je wilt, nee, je móét een ov-chipkaart. En dan? Welkom in de onnavolgbare wereld van anoniem en persoonlijk, opladen en reizen per saldo. "U bent ingecheckt. Vol tarief."
Zo begint een artikel in de Gooi en Eemlander van 13 februari jl.

De bus is bijna bij station Hilversum en we staan in de file. Als ik een halte eerder uitstap, haal ik de trein nog....; ook al moet ik nog een stukje lopen. Zo gezegd, zo gedaan, maar al lopend op de stoep herinner ik me dat ik had moeten uitchecken. Vanwege de file staat de bus nog achter mij en kan ik de chauffeur duidelijk maken dat ik nog moet uitchecken. Gelukkig, de deur van de bus draait open. Een medepassagier overkomt hetzelfde.... Het was hem zelfs al gebeurd dat hij vanwege het vergeten-uit-te-checken een bedrag moest terugvorderen en dat geeft weer zo'n gedoe. Enfin, deze keer hadden wij beiden het goed gedaan.

Heeft u een ervaring met de OV-chipkaart die u met ons wilt delen? Of wellicht een handige tip? Reageer persoonlijk of anoniem.


Op woensdag 17 maart, van 10.00 - 12.00 uur wordt tijdens de Inloopochtend voor Senioren in vestiging Muiden uitleg gegeven door vrijwilligers van Ik spoor over het gebruiken van deze nieuwe kaart, die in het openbaar vervoer de strippenkaart gaat vervangen. Bij iedereen die er nog niet goed mee bekend is, leven daarover veel vragen.
Wat houdt die kaart precies in? Waar kun je zo'n kaart kopen? Hoe kun je hem opladen?

Beknopte informatie over OV-chipkaart vindt u ook op de site van de NS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten